30 dienų be gliuteno iššūkis

4450

 

Gliutenas arba glitimas (angliškai „gluten“) – tai apibendrintas kviečiuose, rugiuose ir miežiuose esančių baltymų pavadinimas.

Daugelis mūsų net neįtariame, kad esame jautrūs šiems baltymams. Nors net daugiau kaip 55 ligos yra siejamos su gliuteno vartojimu.

baneris-stovyklos-2

Sunku atpažinti jautrumą glitimui arba celiakiją (lėtinė plonojo žarnyno liga, kai organizmas netoleruoja gliuteno, galinti sukelti autoimuninį virškinamojo trakto, kepenų, odos, burnos gleivinės, smegenų, kaulų ir kitų organų pažeidimą), kai nesusimąstai apie tai.

Medicininiai testai neretai klysta parodydami neigiamą atsakymą, o žmogus, jautrus glitimui, ir toliau kenčia gausybę simptomų. Tokiems žmonėms dažnai sakoma, kad jie tik įsikalė į galvą, kad gali sirgti celiakija. Kraujo testai, kurie nustato celiakiją, „ieško“ tik vieno iš 6 polipeptidų, esančių kviečiuose – gliadino. Yra dar penki: kviečių gemalų agliutininas, gliuteomorfinas, gliuteninas, prodinorfinas ir omega gliadinas. Kiekvienas iš jų arba keleto šių baltymų kombinacija gali sukelti alerginę reakciją kviečiams. Kiekvienas pasireiškiantis simptomas gali būti būdingas ir kitoms ligoms. Net glitimo netoleruojantiems ar celiakiją turintiems žmonės simptomatika yra labai skirtinga ir įvairi, todėl tai yra taip sudėtinga.

Tiek netoleruojant gliuteno, tiek sergant celiakija, gydymo vaistais nėra. Vienintelis sprendimas yra laikytis begliutenės dietos.

Geriau vieną kartą pamatyti, nei dešimt kartų išgirsti! Todėl būtinai pažiūrėkite šį filmuką, kuris tikrai padės susipažinti su gliutenu iš arčiau ir suprasti kas yra gliutenas ir kaip jis veikia duonos ar pyrago tešlą.

 

Glitimo netoliaravimo simptomai

Gliuteno netoleravimas gali pasireikšti virškinamojo trakto negalavimais arba ne. Pavyzdžiui, vienam gali skaudėti pilvą ir viduriuoti, o kitas – gali turėti anemiją ir nevaisingumą. Kai kuriems žmonėms gliuteno netoleravimą atranda dar kūdikystėje, o kitiems jau suaugus.

Gliuteno netoleravimo simptomai gali pasireikšti po vieną ar keletas iš karto:

– Dažnas pilvo pūtimas ir skaudėjimas
– Melagingas noras tuštintis
– Lėtinis vidurių užkietėjimas ir/ar atvirkščiai viduriavimas
– Vėmimas
– Refliuksas
– Svorio kritimas
– Blyškios, blogo kvapo išmatos
– Geležies stokos anemija, kai negerėja gydant geležimi
– Nuovargis
– Vaikų žemas ūgis, lėtas augimas
– Sąnarių skausmas
– Kojų ar rankų dilgčiojimas ir tirpimas
– Opos burnoje, pažeista burnos gleivinė
– Odos bėrimas
– Dantų spalvos pakitimas ar dantų emalio pažeidimai
– Neaiškios kilmės nevaisingumas ar pasikartojantys persileidimai
– Kaulų problemos (osteoporozė)
– Plaukų slinkimas
– Galvos skaudėjimas
– Periferinė neuropatija
– Lėtinis išplitusio skausmo sindromas (Fibromialgija), trunkantis daugiau kaip 3 mėnesius ir pasireiškiantis 11-oje iš 18-kos specifinių kūno taškų jautrumu.
– Ilgalaikis nervingumas ir staigios, nepagrįstos ir neracionalios nuotaikų kaitos.
– Galvos svaigimas, pasunkėjąs pusiausvyros išlaikymas
– Galūnių skausmas, silpnumas, tirpimas ar sustingimas.
Šiame filmuke vaizdžiai perteikti gliuteno netoliaravimo simptomai:

Vaikams dažniausiai pasireiškia klasikiniai simptomai tokie kaip lėtas augimas, pilvo pūtimas ir skaudėjimas, viduriavimas ir/ar vidurių užkietėjimas, nuovargis ir dirglumas.

Kai tuo tarpu suaugusiems dažnai pasireiškia anemija, kuri gydoma geležimi neduoda rezultatų, taip pat dažnas, lėtinis galvos skausmas ir nuovargis, bei osteoporozė.

30 dienų be gliuteno iššūkis

Taip, visi šie simptomai yra būdingi ir kitoms ligoms, todėl sunku vien pagal simptomus spręsti apie ligą. Kaip apsispręsti? Pirmiausia, susirašykite visus simptomus, kurie jus vargina, nesvarbu, ar tas simptomas buvo trumpalaikis ar ilgalaikis. Nedarykite prielaidų iš simptomų, pvz.: man skauda nugarą dėl per ilgo sėdėjimo. Tiesiog pasidarykite sąrašą, nesistengdami paaiškinti kiekvieno užrašyto nusiskundimo.

Tada, junkitės prie 30 dienų be gliuteno iššūkį. Jei jaučiate, kad neištversite šio ššūkio, gali būti, kad esate priklausomas nuo glitimo. Dažnai pasitaiko tokių atvejų, kai žmogus yra priklausomas nuo to, kam iš tiesų yra alergiškas, tik to nežino.

Kaip jau įsitikinome įveikę 30 dienų be saldumynų iššūkį, kartu su bendraminčiais tai padaryti daug lengviau.

Laikydamiesi dietos be glitimo iš savo valgiaraščio 30 dienų turėtumėte išbraukti:
– kviečius
– rugius
– miežius
– speltą
– kamutą
– avižas
– kvietrugius.

Valgyti galima:
– bolivinę balandą
– grikius
– sorgas
– ryžius.

Būtina atidžiai skaityti etiketes, nes supakuotuose maisto produktuose (pvz.: padažuose, salotų padažuose, biriuose produktuose) gali būti glitimo, kuris į maistą pateko kontakto metu su glitimo turinčiais produktais.

Po 30 dienų peržiūrėsime savo nusiskundimų sąrašą, ar sumažėjo simptomų. Jei jie beveik išnyko, būtų protinga ir toliau laikytis dietos be glitimo. Jei visgi akivaizdžių pagerėjimų nebus, grįšime atgal prie senosios, įprastos mitybos ir stebėsime, ar simptomai nepaaštrėjo.

Jei paėjus 30 dienų iššūkiui nuspręsite toliau laikytis begliuteninės dietos, po 6 mėnesių galima bandyti į maisto racioną grąžinti „išmestus“ produktus, jei jie nesukels alergijos.

Kaip dalyvauti iššūkyje?

  1. Junkis prie iššūkio Facebook grupėje 30 dienų iššūkis, komentare parašydamas – DALYVAUJU.
  2. Pasidalink šiuo iššūkiu su savo draugais. Viešai pažadėk nevalgyti gliuteno turinčių produktų bent 30 dienų.
  3. Dalintis savo patirtimi, sunkumais ir pergalėmis su tokiais pačiais kaip tu.

 

Pradedame jau nuo sausio 2 d.

Tegul mūsų maistas būna vaistas !!!

SĖKMĖS VISIEMS!

DALINTIS

14 KOMENTARAI

  1. Viršūnės!Kas galėjo pagalvoti,kad į patį rimčiausią internetinį puslapį Lietuvoje- http://www.sveikuoliai.lt
    gali įsibrauti toks tiesiok tuščias straipsnis -reklama”30 dienų be…”.Tai vienas iš 10000 internetnių blefų.Neišsiplėsiu!
    Kaip visuoket jokio kontakto,jokio straipsnio autoriaus-vardo,pavardes,nors pravardės.
    Linkiu puslapio administracijai Naujais metais akyliau stebėti savo rimtą puslapį.
    Linkiu geros kloties.

    VIRGIS

  2. Mūsų senoliai neturėjo jokios problemos, valgydami grūdų produktus. Atsibuskim, žmonės! Ne gliutenas blogai, o grūdų apdirbimas chemikalais pakeičia baltymo sudėtį į nuodingą ir keliantį alergijas ir visas išrašytas ligas.

  3. Kalba eina apie varpinių kultūrų glitimą, bet niekas nekreipia dėmesį į bulvių, kukurūzų, ryžių glitimą, kuris yra lengvesnis nei varpinių, bet irgi kemša vidurius. Apskritai pagal išvaizdą glitiminiu maistu galima pavadinti praktiškai bet kokį termiškai apdorotą maistą.
    Beje, maža atsisakyti kažko vartoti. Glitimas kūne kaip lytos iškraipo organų išdėstymą, kurie po apsivalymo vistiek neatsistato.

Parašykite komentarą