Rafinuoto cukraus poveikis organizmui: kodėl vaisiai geriau už pyragėlius?

1244
Kristina Bondar

 

 

Koks yra cukraus poveikis organizmui ir kodėl jo reikia vengti? Kuo rafinuoto cukraus poveikis skiriasi nuo vaisių poveikio?

 

Kas yra cukrus? Angliavandeniai

Tam, kad atsakytume į klausimą, kas yra cukrus, turime pradėti nuo angliavandenių. Angliavandeniai yra vieni iš trijų makronutrientų, techniškai vadinamų sacharidais.

Paprastai tariant, angliavandeniai – tai cukrūs, krakmolai ir skaidulos, esantys vaisiuose, grūduose, daržovėse ir pieno produktuose. Jie yra vienas iš trijų pagrindinių organizmo energijos ir kalorijų šaltinių. Angliavandeniai teikia „kurą” centrinei nervų sistemai ir energiją dirbantiems raumenims.

Angliavandeniai mūsų organizme yra fermentų suskaidomi į smulkesnius cukraus junginius. Kepenys šį cukrų paverčia į gliukozę, kuri, lydima insulino, krauju išnešiojama po visą organizmą ir paverčiama energija pagrindiniam kūno funkcionavimui ir fiziniam aktyvumui. Jei tuo momentu gliukozės poreikio energijos gamybai nėra, organizmas gali kaupti iki 2000 kilokalorijų kepenyse ir skeleto raumenyse glikogeno pavidalu. Kai glikogeno „sandėliai” yra pilni, organizmas kaupia angliavandenius riebalų pavidalu.

Ląsteliena yra būtina virškinimui. Ji skatina natūralią žarnyno peristaltiką ir mažina lėtinių ligų, tokių kaip širdies ir kraujagyslių ligos, diabeto riziką. Skirtingai nuo cukrų ir krakmolo, ląsteliena verčiama ne į gliukozę, o į vandenilį ir anglies dioksidą bei riebiąsias rūgštis.

 

Gerieji ir blogieji angliavandeniai

Tikriausiai nuolat girdite apie geruosius (paprastuosius) bei bloguosius (sudėtinius) angliavandenius ir ne be reikalo. Jūsų organizmas gaus daugiau naudos iš gerųjų angliavandenių – jie suteiks jums tolygios energijos ir jėgų, kai tuo tarpų blogieji angliavandeniai, dar vadinami tuščiomis kalorijomis, sąlygos svorio augimą, cukraus kiekio kraujyje padidėjimą, gali sukelti II tipo diabetą, širdies ligas, nuotaikos svyravimus, potraukį saldumynams.

Gerieji angliavandeniai gaunami iš ankštinių daržovių, bei pilno grūdo košių bei gaminių.

Vaisiai ir daržovės iš tikrųjų irgi yra paprastieji angliavandeniai, tačiau jie labai skiriasi nuo kitų šios kategorijos maisto produktų, pavyzdžiui, pyragaičių ar konditerijos gaminių. Kodėl? Vaisių ir daržovių ląsteliena keičia jų cukraus perdirbimo būdą bei lėtina jų virškinimą, todėl jie tampa labiau panašūs į kompleksinius angliavandenius.

 

Rafinuoto cukraus pavojai

 

Rafinuotas cukrus, kurio taip gausu mūsų mityboje, gamtoje neegzistuoja. Rafinavimas yra procesas, kuris iš natūralaus produkto pašalina visas priemaišas. Būtent tos priemaišos yra ne tik vitaminų, mineralų, ląstelienos ir antioksidantų šaltinis, tačiau jos apsaugo mus nuo žalingo cukraus poveikio – cukraus šuolių kraujyje. Jos užtikrina lėtą ir tolygų energijos tiekimą, ko dėka jausimės labiau energingi, nepersivalgysime ir neturėsime liguisto potraukio cukrui ir greitiesiems angliavandeniams (baltiems rafinuotiems miltams).

 

Jei suvalgome per daug cukraus vienu metu, kasa išskiria papildomą insulino kiekį be jokio vargo. Tačiau, jei dažnai valgome per daug cukraus, ilgainiui kasa „pavargsta” ir gali pasenti greičiau nei likusios kūno dalis. Tai galiausiai sukelia kasos nepakankamumą, vadinamą diabetu.

Cukraus vartojimas sukuria užburtą ratą, dėl kurio jo valgome dar daugiau. Valgant cukrų, kraujyje atsiranda dideli gliukozės kiekiai. Tai verčia kasą išskirti daug daugiau insulino nei įprastai, kad ją perdirbtų. Kai po kelių minučių cukraus antplūdis baigiasi, kraujyje vis dar lieka papildomo insulino, dėl ko vėl atsiranda poreikis suvalgyti cukraus, silpnumas, irzlumas, nuovargis.

 

Ar mums reikia cukraus?

Gliukozė yra pagrindinis energijos šaltinis, kuris maitina kiekvieną kūno ląstelę. Taigi, jei cukrus yra energija, galite pagalvoti, kad turite valgyti daugiau cukraus. Tačiau  taip nėra.

Beveik viskas, ką valgome, mūsų organizme virs cukrumi. Štai kodėl protingiau valgyti sudėtinius angliavandenius, norint užtikrinti ląstelėms pastovų energijos tiekimą.

Jei negausime angliavandenių su maistu, mūsų organizmas pasigamins jų iš baltymų. Jei sumažinsime baltymų vartojimą, energija bus gaminama iš riebalų. Šis procesas yra kitoks, nes jame visiškai nedalyvauja gliukozė. Riebalai skyla į vadinamus ketonus ir panaudojami energijai.

Mes negalime išgyventi be riebalų ir turime juos vartoti su maistu. Esminiai baltymai (amino rūgštys) negali būti sintetinami mūsų organizme – juos turime gauti iš tam tikrų produktų.  Tačiau cukrus visiškai nėra būtinas mūsų funkcionavimui ir toks dalykas, kaip „būtini angliavandeniai“ tiesiog neegzistuoja.

DALINTIS

KOMENTUOTI

Please enter your comment!
Please enter your name here