Susilpnėjusi atmintis – pasiduoti neverta

515

Kai sutrinka atmintis, pirmoji mintis būna – ar bus galima ją atstatyti? Jeigu nėra rimtų ligų – taip. Specialistai ramina, kad smegenis, panašiai kaip raumenis, galima stiprinti ir treniruoti.

Atmintis – tai galvos smegenų sugebėjimas gauti, perdirbti, išlaikyti ir atgaminti informaciją. Tai viena iš svarbiausių ir sudėtingiausių galvos smegenų funkcijų. Be atminties negalėtume pažinti pasaulio, išmokti naujų dalykų, atgaminti pojūčių ir mąstymo rezultatų, priimti sprendimų, remiantis ankstesne informacija ir patirtimi.

Dar nėra visiškai aišku, kaip veikia įsiminimo mechanizmas, bet greičiausiai viskas yra užrašoma sinapsėse – smegenyse esančiose jungtyse tarp nervinių ląstelių. Informacija kaupiama dėka sinapsėse esančių cheminių medžiagų – vadinamų neuromediatoriais.

Atmintis yra ribota, nors žmogaus smegenys per sekundę gali priimti ir įsisavinti daugiau kaip 10 mln. įvairių signalų, tačiau atmintis išsaugo vos 100 jų. Smegenys imlios deguoniui ir nors sudaro 2 proc. kūno masės, tačiau sunaudoja apie 20 proc. viso organizme esančio deguonies. Todėl jų veikla kur kas labiau, nei kitų organų, priklauso nuo organizmo aprūpinimo deguonimi. Be to, nuo 25 metų amžiaus smegenyse nebesigamina naujos nervinės ląstelės, todėl žmogus kasmet netenka apie 1 proc. atminties. Be natūralios atminties netekties, yra dar daug kitų išorinių ir vidinių priežasčių – ligų, kurios susilpnina atmintį.

Kas labiausiai silpnina atmintį?

Atminties silpnėjimas yra bendra šiuolaikinio pasaulio tendencija, nes gyvename gausaus informacijos kiekio apsuptyje, o greitas gyvenimo tempas, socialinės aplinkos keliami reikalavimai verčia žmogaus smegenis dirbti gerokai intensyviau nei rekomenduoja specialistai. Įtampa ir persidirbimas silpnina atmintį, trukdo susikaupti ir susikoncentruoti, didėja bendras organizmo išsekimas. Silpnėjantys sugebėjimai, užmaršumas, nesugebėjimas susikaupti, nervingumas, nuovargis, susilpnėjęs nuovokumas laikomi sutrikusios kraujo apytakos ir prasto deguonies įsisavinimo smegenyse požymiu. Smegenų ląsteles ardo ir kasdieninis susidūrimas su toksinėmis medžiagomis: nikotinu, narkotikais, medikamentais. Atmintis labai nukenčia sergant kai kuriomis ligomis: Alzheimerio liga, depresija, lėtiniais smegenų kraujotakos sutrikimais, diabetu, išsėtine skleroze, skydliaukės funkcijos nepakankamumu, persirgus insultu. Moters atminties silpnėjimą lemia žemas estrogenų lygis po menopauzės. Atmintį silpnina ir operacijų metu patirtos narkozės, mat jų metu labiau pakenkia ne vartojamos narkotinės medžiagos, o atsiradę kraujotakos sutrikimai.

Moters atminčiai – didesnis išbandymas  

Normalus, nekomplikuotas nėštumas ir gimdymas atminties nepaveikia, taigi būsimoms mamoms nuogąstauti dėl to tikrai nereikia. Susilpnėjusios atminties priežastimis dažniausiai būna nuovargis, nuolatinis neišsimiegojimas, gyvenimo būdo pokyčiai, susiję su kūdikio auginimu. Nepamirškime, kad po gimdymo paryškėję ar atsiradę atminties, dėmesio koncentracijos sutrikimai gali būti dėl pogimdyvinių nerimo ir depresijos sutrikimų, kurie pasireiškia 7-20 proc. moterų.

Kas kita, jei nėštumas komplikuojasi sunkia eklampsija – dėl jos vystosi galvos smegenų pabrinkimas ir kitokie pakitimai, kurie trikdo normalias pažinimo funkcijas. Išlieka tikimybė, kad nėštumas ir gimdymas galėjo išprovokuoti kitų, jau prieš tai minėtų ligų atsiradimą ir atminties pablogėjimas gali būti šių ligų simptomas. Tai nustato gydytojai neurologai, užsiimantys nervų sistemos ligų diagnostika ir gydymu.

Atgaivinti ir sustiprinti atmintį

X Intensyvi atminties mankšta padeda net ir sprendžiant kasdienes problemas. Tie, kurie kasdien intensyviai naudoja intelektą, ne tik atstato nusilpusią, bet ir senatvėje ilgiau išlaiko gerą atmintį.Skaitydami knygas arba žurnalus bandykite įsiminti 5 pasirinktus sakinius. Kas kelias valandas kartokite juos iš atminties. Šį pratimą kartokite visą savaitę, kasdien pakeisdama įsimintų sakinių eilės tvarką. Vėliau padarykite mėnesio pertrauką ir pradėkite iš naujo. Spręskite kryžiažodžius, galvosūkius, žaiskite šachmatais. Tokie užsiėmimai lavina vaizduotę ir smegenis.

X Sulėtinkite tempą. Kasdien raskite bent valandą laiko nieko neveikimui. Atsipalaiduokite, klausykite muzikos. Įrodyta, kad žmonės, kurie nuolat sudaro savo pareigų sąrašus ir rūpinasi dėl ateities, sunkiau susikaupia.

X Pieškite planus. Žmogus turi regimąją atmintį – jei ką nors nupiešiame, ilgiau prisimename. Tačiau, nepieškite sudėtingų piešinių, nes kuo jis sudėtingesnis, tuo didesnė galimybė, kad jo… neįsiminsite. Vietoj detalių piešinėlių užrašų knygelėje, naudokite paprastus simbolius.

X Kalbėkite apie tai. Jeigu pamiršote kažką padaryti, papasakokite apie tai artimiesiems. Kitą kartą prisiminsite pokalbį apie tą reikalą ir tikrais nepamiršite įsipareigojimų.

X Fiziniai pratimai, ypač reikalaujantys daug jėgų, ne tik padeda išvengti nervinių ląstelių nykimo, bet net sukelia jų dauginimasį. Sportas išplečia kraujagysles, kraujas greičiau cirkuliuoja, tuomet į smegenis patenka daugiau deguonies ir maistingųjų medžiagų. Žmonės, kurie visą gyvenimą reguliariai sportuoja, sumažina riziką susirgti Alzheimerio liga. Taip pat jie gyvybingesni, kūrybiškesni. Pakanka kasdien pasportuoti pusvalandį.

Natūralios priemonės

X Vitaminai. Svarbiausi iš jų – vitamino B grupės. Jie būtini nervų sistemos veiklai ir dalyvauja įsiminimo procesuose. Jų gausu rupioje duonoje, pieno produktuose, jaučio kepenyse, žaliose daržovėse. Labai svarbūs vitaminai C ir E – antioksidantai. Vitamino C daug yra citrusiniuose vaisiuose, o vitamino E – žaliose daržovėse ir saulėgrąžų aliejuje.

X Mikroelementai. Svarbiausi iš jų  – cinkas, geležis ir magnis. Daug jų yra avižose, ryžiuose, mėsoje, riešutuose( ypač graikiniuose) ir sėlenose. Kasdien mums reikia 200-250 mg magnio – tiek yra pvz. 200 g nevalytų ryžių, 300 g grūdų duonos arba riešutų saujoje.

X Maisto papildai. Dviskiaučio ginkmedžio (Ginkgo biloba) ekstraktas.

X Viduržemio jūros dieta, kurioje gausu alyvų aliejaus, žuvies, riešutų, vaisių ir daržovių bei saikingas vyno kiekis, mažai pieno produktų ir raudonos mėsos, skatina geresnį galvos smegenų funkcionavimą.

X Česnakas. Pagal mokslinius tyrimus, laboratoriniai gyvūnai, kuriems kasdien buvo duodamas česnakas, ilgiau gyveno, o senatvėje buvo stipresni. Šiandien žinoma, kad viena česnako skiltelė (geriausia žalio) per dieną suaktyvina smegenų veiklą.

X Medus. Jis paskatina smegenų veiklą ir endorfinų produkciją, kurie sukelia gerą nuotaiką. Medumi saldink arbatą, bet tik atvėsusią, nes karštoje medus gali prarasti vertingas savybes. Vakare paruoškite specialų gėrimą –  ištirpinkite 2 šaukštelius medaus pusėje virinto atšaldyto vandens stiklinės. Išgerkite ryte, prieš valgį.

***

Apie kitas natūralias priemones ir atminties gerinimo būdus sužinosite, atvykę į festivalį NATŪRALIOS SVEIKATOS IR JOGOS DIENOS 2017. Šių metų renginio tema „Natūralus kelias iš streso ir depresijos“. Jūsų laukia net 22 paskaitos ir 10 praktinių užsiėmimų, kuriuose žiniomis dalinsis geriausi specialistai iš daugiau nei 30-ties natūralios medicinos sričių.

 NATŪRALIOS SVEIKATOS IR JOGOS DIENOS 2017

2017 m. lapkričio 25 – 26 d.
Lietuvos Edukologijos universiteto II rūmuose, T.Ševčenkos 31, Vilnius.

Šiemet įėjimas į Kalėdinę sveikatos mugę – NEMOKAMAS!

Bilietus į paskaitas ar praktikas galite įsigyti: http://sveikatosdienos.lt/

Šaltinis: http://ligos.sveikas.lt

DALINTIS

Parašykite komentarą