Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Vaikams skirtame maiste – nuodai ir cukrus

Dalintis

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Vaikų mityba – daugeliui tėvų iššūkį keliantis klausimas. Tikriausiai kiekvienas norėtų, kad jo vaikas maitintųsi sveikai, būtų sveikas ir laimingas, tačiau retas žino, kaip to pasiekti. Mitybos tema – ne retai ir įtampos šeimoje priežastis. Tėveliai yra pasimetę – kaip pripratinti ar išmokinti vaiką sveikai maitintis, kai aplinkui tiek daug pagundų?

O pagundų iš tiesų daug. Lietuviai kasdien suvartoja labai daug cukraus – beveik 100 g, kai rekomenduojama paros norma yra ne daugiau nei 25 g. Problema yra labai gili suaugusiųjų tarpe, tačiau blogus mitybos įpročius perima ir vaikai. 15 g cukraus, dietologų leistino kiekio mūsų vaikams – tai 2 arbatiniai šaukšteliai. Jei paskaičiuotume, kiek cukraus dažno vaiko mitybos racione, skaičiai iš tiesų gąsdinantys – šias rekomendacijas viršija 10 ir daugiau kartų. 

Pasaulinės sveikatos organizacijos įspėja – didelis cukraus vartojimas sukelia vaikams daug sveikatos sutrikimų, pradedant

nuo hiperaktyvumo, nerimo ir nesugebėjimo susikaupti, iki lėtinių ligų, imuniteto nusilpimo, odos ligų, dažnos slogos ir kt. Dar blogiau – dirbtinės fruktozės, kuri yra dažnas cukraus pakaitalas gaminiuose, vartojimas sukelia vaikams kepenų suriebėjimą, o ilgainiui jų ląstelių randėjimą ir žūtį. Besiformuojantis augančio vaiko organizmas labai jautriai reaguoja į visas medžiagas, kurios ant mūsų stalo patenka iš chemijos laboratorijos. Čia ir ta pati dirbtinė fruktozė, begalės maisto priedų, hidrinti riebalai. Visi šie ingredientai, sutinkami beveik kiekviename vaikų taip mėgstamame produkte iš prekybos centro, gali sukelti negrįžtamus neigiamus pokyčius vaiko organizme. Konservantai, skonio stiprikliai ir emulsikliai naikina vaiko žarnyno mikroflorą ( o tuo pačiu silpnina imunitetą), pažeidžia smegenis, sukelia autoimunines bei uždegimines reakcijas. Gamintojai net neslepia, kad dirbtiniai dažikliai, taip mėgstami vaikų, nes skanėstus padaro ryškiaspalviais, kenkia vaikų sveikatai ir yra nerekomenduojami. Geltonas dažiklis, naudojamas saldainiuose, vitaminuose vaikams, sukelia jiems astmą bei hiperaktyvumą, vis tik gamintojas, puikiai tą žinodamas, vis tiek renkasi būtent šiuos dažus.

Dirbtiniai saldikliai, tokie kaip aspartamas (atrastas kaip šalutinis produktas metalo apdirbimo pramonėje), sacharinas (įrodyta – sukeliantis diabetą) yra dažni cukraus pakaitalai gėrimuose, kuriais žavisi paaugliai. Vis tik aspartamo šalutinis skilimo produktas yra formaldehidas, agresyvus toksinas, dėl to 1970 m. vykusiame teisme buvo įrodyta, kad jis – kenksmingas sveikatai ir buvo net įrodytų mirties atvejų. Deja, aspartamas uždraustas tik 2 metams, o perleidus jo licenziją kitai kompanijai, sėkmingai grįžo į rinką ir joje yra cukraus pakaitalas daugelyje gėrimų, kramtomoje gumoje, sirupuose nuo kosulio. 

Skaityti etiketes – būtina, suprasti jas – gyvybiškai svarbu, nes mūsų vaikų sveikata galime pasirūpinti tik mes patys. 

Išmokti sveikai maitintis – ne taip paprasta, nes aplink mus lab1ai daug apgaulės ir mitų. Tačiau kelis žingsnius galima žengti nesunkiai, pradedant nuo pirmųjų vaiko mėnesių.

Primaitinant, dažnai pirmas siūlomas maistas vaikams būna saldus. Kodėl nepasiūlome daržovių tyrelės, bet siūlome vaisių tyrelę? Kodėl pasaldiname košę net neprašomi to? Tai kyla iš mūsų pačių psichologijos. Mums patiems saldus maistas yra skanesnis, nes dažnai patys turime priklausomybę nuo cukraus. Todėl iš karto atrodo, kad vaikas nevalgys maisto kuris nėra saldus. Tačiau vaikas gimsta, kaip baltas popieriaus lapas ir jis didelių skolinių prioritetų dar neturi, jie susiformuos augant, stebint socialią aplinką, ragaujant tam tikrus dalykus. Tad pirmas produktas kurį siūlome savo vaikams turėtų nebūti nesaldus. Nebijokite kad jis nepatiks vaikams. Iš tiktųjų kiekviena daržovė turi saldumo ir mažo vaiko skonio receptoriai dar nėra atbukę, jam bus skanu.

Jėgų jūsų vaikas atsisako kažko ragauti, pabadykite pasiūlyti produktą kitą kartą. Vaiko “ne” dar nereiškia “Ne” visam gyvenimui. Atidėkite šį produktą savaitei ar dviem ir pasiūlykite dar kartą, pateikite kitoje formoje. Nenuleiskite rankų, nesakykite sau “mano vaikas tiesiog nevalgo daržovių”. Tai galioja ir didesniems vaikams.

Formuojant vaiko sveikos mitybos įpročius, yra viena svarbi taisyklė-jei norime kad mūsų vaikai maitintųsi sveikai, turime tai rodyti savo pavyzdžiu. Esame savo vaikams patys didžiausi autoritetai. Vaikai tiesiog atkartoja mūsų elgesį. Jeigu norime, kad mūsų vaikai valgytų daržoves, būtinai turime jas įvesti į savo šeimos pietų ar vakarienės valgymo ritualus.

Dažna klaida – vaikui atsisakius valgyti sveiką miestą, skubame iš šaldytuvo atnešti kažkokį kitą maistą, dažniausi perdirbus maisto gaminius, tokius kaip koldūnai, dešrelės ir kitus nepalankius sveikatai produktus. Tokį elgesį vaikai labai greitai pastebi ir gali pradėti manipuliuoti savo tėvais. Tuomet vaikas net nebandys valgyti kažko kas yra sveikiau.

Jei vaikas atsisako valgyti bendrai šeimai pagamintą maistą, neverskite. Kai vaikas norės valgyti, tiesiog pašildykite jam jo porciją. Toks elgesys, formuos gerus mitybos įpročius, suvokimą, kad maistas neturi būti švaistomas, atsakomybės jausmą su aplinka ir žmonėmis.

Kiekvieni pokyčiai prasideda nuo pasiryžimo ir supratimo, kad tai naudinga visos šeimos sveikatai. Įgyvendinami kartu, jie sukuria vienybės, bendrumo jausmą, kai šeima tampa kaip vienas kumštis. Žiūrėjimas viena kryptimi – vienas svarbiausių tvirtos ir draugiškos šeimos pagrindų. Labai smagu, kai ta kryptimi tampa sveika mityba ir gyvensena. Kaip formuoti sveikos vaikų mitybos įpročius kasdien, dalinsimės paskaitos “Vaikai ir cukrus” metu.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite:

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.